Ketik sini akan bantu Blog ini

Seyogia

☼ ◙ ☼ ◙ ☼ ◙ Resah lebih kepada situs yang menemukan nilai diri Penyair iDANRADZi... ianya sekadar isu sisi bagi memeriah situs utama yang telah lama berkembang... terselit pelbagai makna yang nyata & tersembunyi. ☼ ◙ ☼ ◙ ☼ ◙... Resah lebih kepada situs yang menemukan nilai diri Penyair iDANRADZi

Khamis, 17 Julai 2014

Pesawat MAS MH17 terhempas ditembak peluru berpandu di Ukraine

MH17 a
Sebuah pesawat MAS MH17 dari Malaysia dilaporkan terhempas di Ukraine dekat sempadan Rusia, menurut agensi berita lewat malam ini.

Laporan Reuters yang memetik laporan agensi berita Interfax menyebut, pesawat itu membawa 295 penumpang dari Amsterdam ke Kuala Lumpur.
MH17

Laporan Interfax itu memetik sumber industri penerbangan, yang masih belum dapat disahkan buat masa ini.
Mengikut laporan pesawat MH17 itu ditembak menggunakan peluru berpandu namun ia belum disahkan.
Laporan turut memetik, kejadian mempunyai kaitan dengan pemberontak dan krisis politik di negara itu.
Berita itu disahkan oleh Jabatan Penerbangan Awam (DCA) selepas menerima laporan dari Ukraine.

Malaysia Airlines mengesahkan ia telah menerima pemberitahuan daripada Ukraine ATC bahawa ia telah terputus hubungan dengan penerbangan MH17 pada 1415 (GMT) pada 30km dari Tamak waypoint, kira-kira 50km dari sempadan Rusia-Ukraine.

Penerbangan MH17 beroperasi pada Boeing 777 berlepas Amsterdam pada 12:15 (waktu tempatan Amsterdam) dan dianggarkan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur di 06:10 (waktu tempatan Malaysia) pada hari berikutnya.

Penerbangan itu membawa 280 penumpang dan 15 anak kapal di atas kapal

Pegawai Kementerian Kecemasan berkata, terdapat beberapa bahagian anggota badan yang sudah berkecai berada di sekitar sehingga 15 kilometer dari lokasi nahas pesawat berkenaan terhempas.
Beliau yang berada di lokasi kejadian berkata, sekurang-kurangnya 100 mayat ditemui bergelimpangan di lokasi berkenaan.

Sementara itu, Presiden Ukraine, Petro Poroshenko berkata, Angkatan Tentera negara itu tidak terbabit dengan laporan yang mengatakan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 yang dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur itu ditembak jatuh.

“Pihak angkatan tentera tidak melepaskan sebarang tembakan terhadap mana-mana sasaran di udara,” katanya dalam sidang media.

Sementara itu terdapat video yang dimuat naik ke laman youtube insiden itu.

Penasihat kepada Menteri Dalam Negeri Ukraine, Anton Gerashenko, berkata di laman Facebook beliau menyatakan pesawat itu terbang pada ketinggian 10,000 meter (33,000 kaki) apabila ia telah ditembak oleh peluru berpandu yang dilancarkan dari sebuah pelancar Buk. A.

BswkrwNIQAA6YT8
Ia adalah pelancar sama dilihat oleh wartawan Associated Press berhampiran bandar Ukraine timur Snizhne awal Khamis.

Malaysia Airlines berkata di Twitter bahawa ia “telah kehilangan hubungan MH17 dari Amsterdam. Maklumat terakhir yang diketahui adalah lebih ruang udara Ukraine.
MH17
twut MH17
Screen-Shot-2014-07-17-at-11.32.06-PM
BswmJsNIMAAedWB


Tiada ulasan:

Catat Ulasan