Ketik sini akan bantu Blog ini

Seyogia

☼ ◙ ☼ ◙ ☼ ◙ Resah lebih kepada situs yang menemukan nilai diri Penyair iDANRADZi... ianya sekadar isu sisi bagi memeriah situs utama yang telah lama berkembang... terselit pelbagai makna yang nyata & tersembunyi. ☼ ◙ ☼ ◙ ☼ ◙... Resah lebih kepada situs yang menemukan nilai diri Penyair iDANRADZi

Rabu, 23 Julai 2014

KES KIKI: BAGAIMANA JIKA YANG TERHUKUM SEORANG CINA?




TINDAKAN TERHADAPNYA SECEPAT KILAT  TETAPI   PENANTIAN BERPULUH TAHUN UNTUK KIT SIANG

Siti Fairah Asyikin Kamaruddin yang dikenali sebagai Kiki telah dihukum denda RM5,000 dan diperintah melakukan khidmat sosial selama 240 jam dalam tempoh tiga bulan oleh Mahkamah Sesyen di Kuantan kerana mengetuk sebuah kereta yang menggesal keretanya dengan menggunakan pengunci stereng.

Kebetulan hal ini berlaku antara Melayu dan bukan Melayu.Mangsa ialah warga emas Sim Siak Heong tetapi tidak ada perasaan perkauman dalam melihat klip video  kebengisan wanita ini yang tersebar luas di social media sebaliknya semua kaum marah kepada Kiki dan simpati kepada Sim.

Saya mengucapkan tahniah di atas kepantasan  pihak berkenaan membawa kes ini  ke mahkamah dengan hukuman yang setimpal dikenakan ke atas tertuduh tetapi saya terfikir bagaimanakah reaksi akhbar akhbar  Cina, media sosial Cina , parti parti perkauman Cina, NGO Cina  jika yang terhukum itu seorang Cina.Tidakkah mereka akan menganggap hukuman itu sebagai bersifat  perkauman kerana  melihatnya  sebagai suatu kes yang  kecil sahaja.

Hal ini tidak mustahil berbangkit jika sekiranya kita menimbangkan  kes  Beng Hock Setiausaha Politik kepada seorang Exco DAP yang telah disahkan oleh pihak perubatan sebagai membunuh diri dibangkitkan  oleh Penasihat DAP  Lim Kit Siang sebagai pembunuhan.

Lim Kit Siang telah bertaya kenapa tidak tangkap pembunuh Teoh dan telah mengecam Ketua Polis Negara yang mahu menyiasatnya kerana memberikan gambaran Teoh dibunuh.

Jika sekiranya tindakan terhadap kes kecil Kiki bagitu cepat maka berapa tahunkah lagi tindakan akan diambil  terhadap kes besar  Lim Kit Siang setelah siasatan dijalankan terhadapnya di bawah Akta Hasutan.

Adakah KPN akan membiarkan siasatan ini dijadikan isu politik yang berpanjangan sehingga menimbulkan ketakutan Peguam Negara untuk mengambil tindakan atau melewat-lewatkannya sehingga lupa dari  ingatan umum. Ini adalah imej popular  Peguam Negara.

http://zamkata.blogspot.com/2014/07/kes-kiki-bagaimana-jika-yang-terhukum.html

Semua pemimpin melayu akan menjadi bebal Dan terlebih berdiplomasi sewaktu berhadapan dengan yahudi kuning...

Assalamualaikum Tan Sri. Saya bersetuju dengan Tan Sri. Kalau kena pada orang Melayu, cepat sahaja kerajaan kita akan ambil tindakan. Tapi bila kena pada bukan Melayu, sampai kiamat pun belum tentu ada tindakan yang akan diambil.

ini blog yang nampak cacatnya perundangan kita.

http://theunspinners.blogspot.com/2014/07/kiki-didakwa-segera-kerana-melayu-tapi.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan