Ketik sini akan bantu Blog ini

Seyogia

☼ ◙ ☼ ◙ ☼ ◙ Resah lebih kepada situs yang menemukan nilai diri Penyair iDANRADZi... ianya sekadar isu sisi bagi memeriah situs utama yang telah lama berkembang... terselit pelbagai makna yang nyata & tersembunyi. ☼ ◙ ☼ ◙ ☼ ◙... Resah lebih kepada situs yang menemukan nilai diri Penyair iDANRADZi

Rabu, 23 Julai 2014

KIKI ada yang tak kena dalam kes ini.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/DakwaanKikidihamunmengarut/Article/index_html

Dakwaan Kiki dihamun mengarut

Kuantan: Siti Fairrah Ashyikin Kamaruddin atau Kiki, 30, yang didakwa bertindak keterlaluan dengan membuli seorang lelaki warga emas, di Pusat Transformasi Bandar (UTC) di sini, minggu lalu, bukan disebabkan selepas dimaki oleh mangsa.

Sumber polis sebaliknya berkata, berdasarkan siasatan, Kiki dipercayai bertindak sedemikian kerana bengang selepas lelaki itu tidak mahu keluar dari kereta, selepas kenderaan mereka terbabit dalam kemalangan kecil.

"Keterangan lelaki berkenaan juga mengesahkan dia tidak mengeluarkan kata-kata kesat kepada Kiki pada masa kejadian," katanya.

Menurutnya, surat terbuka yang mendakwa bahawa Kiki bertindak ganas kerana selepas dimaki oleh warga emas itu adalah rekaan pihak tidak bertanggungjawab.

"Saya sudah membaca surat berkenaan dan pada saya semua dakwaan itu adalah mengarut," katanya.

Semalam, satu kenyataan disebarkan di laman sosial bahawa Kiki bertindak keterlaluan selepas dimaki oleh lelaki berkenaan. Ia turut menyatakan bahawa lelaki berkenaan turut menghamburkan kata cacian berbaur perkauman.

Sementara itu, Kiki dijangka akan didakwa mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan kerana merosakkan harta benda di Mahkamah Majistret di sini, esok.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/07/21



Idanradzi Kct:
 Betul firasat aku memang beginilah sikap kaum cina... nak lepas diri saja... mungkin maklumat ini benar. Sebelum ini aku mengandaikan pasti ada perkataan yang Kiki ni sakit hati & mengamuk... bila aku google jumpa penjelasan ini. Polis kata Kiki marah sebab Apek ni biadap tak mahu keluar dari keretanya. Cer baca maklumat yang diuar-uarkan ini; benarkah atau sekadar rekaan. Hanya Kiki yang tahu. tapi saya melihat ini tak adil sebab PDRM tak pun denda si Apek ini. Dalam kes ini jelas si Apek tetap salah sebab kasi gesel kereta kesayangan Kiki.

Akmal Munshi:
Sehari yang lalu

APA YANG MENYEBABKAN KIKI TERLALU MARAH?
Berikut adalah perkongsian dari seorang sahabat.

Bukan ingin memarakkan api perkauman. Namun ia adalah pengajaran kepada semua agar kebenaran jangan cuba untuk ditenggelamkan. Seperti respon awal saya setelah melihat video Kiki mengamok.. Saya mempersoalkan apa yang dikatakan oleh Uncle Sim itu hingga menyebabkan Kiki terlalu marah? Akhirnya persoalan saya TERJAWAB melalui info berikut. MOHON VIRALKAN.

Salam bro, just nak info satu fakta. Adik aku polis kat kuantan jadi dia banyak dpt info pasal kes Kiki. Berikut adalah cerita dari kiki...

Di sini saya ingin menceritakan punca sebenar yang menyebabkan Kiki mengamuk ( tiada dalam rakaman video viral). Sebaik saja kereta Pegeot Kiki dilanggar oleh kereta Toyota Uncle Sim, beliau terus keluar dalam keadaan amat kecewa sebelum bergegas mendapatkan Uncle Sim yang masih berada di dalam kereta. Kira-kira seminit Kiki ketuk cermin pintu kereta tersebut bagi menyuruh uncle tersebut keluar.. Sebaliknya uncle tu hanya menurunkan cermin dan berkata

" Sikit saja ma, kasi cincai lorh".

Kiki yang tidak puas hati terus ketuk cermin terbabit kali ni agak kuat. Uncle tersebut kemudiannya mengeluarkan not RM50 dan paksa Kiki ambil.

Akibat berasa tercabar dengan tindakan uncle yang tak sporting/biadap tu, Kiki terus mengambil lock stereng dan mengetuk kereta terbabit. Sebenarnya tindakan Kiki bukanlah hendak mencederakan Uncle Sim. Sebaliknya mahu Uncle Sim keluar. Sebaik saja uncle keluar.. Kiki terus merampas kunci kenderaan Toyota terbabit. Uncle yang terkejut dengan tindakan Kiki tersebut telah terlepas cakap mengatakan

"Pukimak MELAYU sohai".

Dan berlakulah tindakan yang tidak terkawal bila Kiki mengamuk seperti yang dirakam dalam video viral. Hal yang sebenarnya Kiki mengamuk bukanlah sebab kenderaannya dilanggar sebaliknya tindakan celupar uncle tersebut menghina bangsa Melayu.

KINI saya baru faham mengapa Uncle Sim tidak mahu membuat laporan polis, kerana kelakuan dia mengeluarkan kata-kata berbaur perkauman boleh dikenakan denda yg jauh lebih tinggi.

Aku sendiri berasa malu mentertawakan KIKI walhal apa yang dilakukan oleh beliau adalah kerana terlalu marah bangsa dia sendiri dicaci "pukimak". sekarang, Kiki akan dihadapkan ke mahkamah berdepan hukuman yang lebih tegas, sementara Uncle Sim terlepas begitu sahaja. Adilkah?

Baru-baru ini kecoh seorang perempuan cina yang ditangkap mencuri di Pasa Raya Giant, dan mengamuk seperti orang gila memukul pekerja-pekerja Melayu di situ dan merosakkan barangan di pasa raya berkenaan. Akan tetapi perempuan cina tersebut tidak dibawa ke mahkamah. kerana apa? Kerana Pasa Raya Giant adalah milik cina. jelas kita boleh lihat bagaimana bangsa cina ini menutup aib bangsanya sendiri. Sedangkan kita bersuka ria mentertawakan Kiki yg mempertahankan bangsanya sendiri. patutkah kita? Renung-renungkan.

Sebarkan jika anda rasa Kiki layak mendapat pembelaan sewajarnya.

Tolong sebarkan.



Avatar:
Itu hak dia nak marah...kereta dia yang kena...takkan lah kereta baru calar dia tak terasa!
Kita hendak dia jadi robot ke?

Idanradzi Kct:
Kiki didenda RM5,000, kerja komuniti 240 jam... lantaran laporan si Apek ini. Betapa naifnya bangsa kita...aniaya bangsa sendiri dengan undang-undang berat sebelah...malahan baik blogger atau kalangan ahli FB & medan sosial di dunia maya teruk amat kutuk Kiki ni di internet... cerita sahih memang kita tak tahu. Macamlah kita ni tak pernah marah atau mengamuk bila hak diri tercabar... apatah lagi jika benar si Apek ni caci kaum Melayu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan