Kuala Lumpur.
Jawapan:
Terima kasih kerana mengemukakan kemusykilan puan kepada kami. Rujuk merupakan keadaan di mana suami yang telah melafazkan talak ke atas isterinya kembali semula kepadanya semasa dalam tempoh idah. Tempoh idah bagi seorang wanita adalah tiga kali suci daripada haid.
Suami hanya boleh merujuk kembali bekas isterinya sekiranya isteri dicerai dengan talak satu atau talak dua (talak rajie). Ini berdasarkan Surah al-Baqarah ayat 229: “Talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali, sesudah itu bolehlah ia rujuk memegang terus (isterinya) dengan cara yang sepatutnya atau melepaskannya dengan cara yang baik.”
Berdasarkan Seksyen 51 (8) Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984, terdapat beberapa perkara yang perlu dipenuhi oleh pasangan yang ingin merujuk.
Pertamanya, suami hendaklah melafazkan niat untuk merujuk bekas isterinya. Kedua, bekas isteri perlu memberikan persetujuannya ke atas rujuk tersebut. Kemudiannya, suami perlu membuat permohonan ke mahkamah syariah untuk mendaftarkan rujuk.
Akhir sekali, mahkamah akan mengeluarkan perintah supaya pasangan yang telah bercerai tadi hidup semula sebagai suami isteri.
Setelah proses rujuk itu lengkap barulah suami boleh kembali kepada bekas isterinya.
Daripada peruntukan undang-undang ini. Jelas terdapat dua perkara yang amat penting dalam proses rujuk: lafaz niat rujuk oleh suami dan persetujuan daripada isteri.
Seorang suami tidak boleh menganggap bahawa rujuk akan terjadi secara automatik kerana itu kemahuannya. Isteri haruslah bersetuju ke atas rujuk tersebut. Sekiranya isteri tidak bersetuju maka tiada rujuk bagi pasangan tersebut.
Suami juga tidak boleh memaksa bekas isterinya rujuk semula dengannya.
Apabila pasangan yang bercerai rujuk semula, mereka harus melaporkannya ke mahkamah syariah. Ini bagi memastikan bahawa rekod mengenai perceraian dan rujuk adalah betul dan tidak timbul apa-apa syak wasangka akan status perkahwinan seseorang.
Menurut jumhur ulama yang empat, iaitu pandangan Imam Malik, Imam Abu Hanifa, Imam Syafi’e dan juga Imam Ibn Hanbal, rujuk hanyalah berkesan jika niat rujuk dilafazkan secara terang dan jelas. Tetapi, terdapat perbezaan pendapat antara keempat-empat mazhab tentang sama ada rujuk boleh berlaku berikutan hubungan kelamin.
Menurut Mazhab Syafi’e yang diterima pakai di Malaysia, hubungan kelamin tidak dianggap sebagai memenuhi syarat untuk rujuk, walaupun suami mengadakan hubungan kelamin dengan niat untuk rujuk semula dengan puan. Ini kerana, bagi Mazhab Syafi’e, niat rujuk mestilah dilafazkan atau dibuat secara bertulis.
Apa yang puan dan suami patut lakukan sekarang adalah pergi ke mahkamah syariah yang mendengar kes perceraian puan untuk memastikan sama ada rujuk sudah terjadi, dan jika adanya rujuk, maka daftarkanlah rujuk tersebut.
Diharap jawapan yang kami berikan di sini sedikit sebanyak dapat membantu menyelesaikan masalah puan.
1)Tidak disyaratkan mendapat persetujuan isteri atau walinya atau tuannya bagi seseorang hamba untuk merujuk.Bahkan tidak perlu akad atau mas kawin yang baru
2)Tidak perlu saksi semasa melakukan rujuk isterinya, hanya disunatkan saksi semasa malakukan rujukan itu.
3) RUJUK TIDAK BOLEH DILAKUKAN DENGAN TA’LIQ,
seperti kata suami untuk isterinya. Aku rujuk kamu jika kamu bersetuju. Dengan erti kata lain TIDAK PERLU MEMINTA PERSETUJUAN ISTERI UNTUK MERUJUK
4)Rujuk boleh dilakukan dengan apa bahasa selakipun asalkan perkataan itu merujuk kepada rujuk, sama ada suami boleh berbahasa Arab atau tidak.
5) Suami yang bisu boleh merujuk kepada isterinya dengan isyarat yang boleh difahami erti rujuk dan juga boleh dilakukan dengan tulisan
Pendapat Ulama
Ulama mazhab hanafi, maliki dan hambali bersependapat menyatakan bahawa rujuk boleh dilakukan dengan perbuatan antaranya seperti bersetubuh, atau mencium isteri atau melihat faraj isteri dengan perasaan samaada perbuatan itu dilakukan oleh isteri atau suami
Pendapat kedua
Mazhab Syafie menyatakan rujuk tidak boleh dilakukan dengan perbuatan, seperti bersetubuh, bercium dan seumpamanya kerana perbuatan seperti itu tidak menunjukan rujuk.
Rujuk boleh dilakukan dengan lafaz perkataan yang jelas (sarih). Lafas sarih tidak perlu kepada niat. contohnya. Aku rujuk kepada kamu atau Aku kembalikan kamu dalam perkahwinanku.
Rujuk Niat
Mazhab Maliki sahaja
maka tempoh i’dah bagi isteri yang mengandung adalah sepanjang kandungan itu
oleh itu, suami boleh merujuk kembali kepada isterinya selama mana si isteri masih di dalam i’dahnya iaitu masih mengandung dan masih belum melahirkan anak tersebut
jika suami hendak rujuk kembali kepada isteri selepas isteri sudah bersalin, maka suami wajiblah melakukan akad nikah yang baru
kau ni jangan kelirukan orang dengan ilmu yg cetek. kalau kau tak tahu jangan jawab!!!!
manusia macam kau lah yg mempersulitkan! kalau ada 10 org yg pandai2 mereka hukum macam kau rosaklah dunia ///
manusia mcm kau harus gunikan sahaja.elok mati dari hidup untuk menyebar dan membuat hukum dgn akal cetek///
baca ini….!!!
4)Rujuk boleh dilakukan dengan apa bahasa selakipun asalkan perkataan itu merujuk kepada rujuk, sama ada suami boleh berbahasa Arab atau tidak.
5) Suami yang bisu boleh merujuk kepada isterinya dengan isyarat yang boleh difahami erti rujuk dan juga boleh dilakukan dengan tulisan
islam itu mudah. dan di dalam alquran pun ada soal.nikah ,cerai,rujuk…
jangan pandai2 menambah dan mempersulit org lain macam si Nadhir Hasan!!
kalau bodoh sila bertanya dan jangan jawab dan mempersulit orang lain!!! ilmu agama itu bukan boleh di teka2 dan di sebar yg tak betul.
///
insyaalllah
RUJUK TAK PERLU SAKSI.
TAK PERLU LAFAZ ATAU AKAD
HANYA PERLU NIAT SUAMI DAN PERSETUJUAN ISTERI.
///
dari segi agama. rujuk kahwin cerai tu sah…
awak tak akan dipersoal di mahkamah akhirat..
cuma akan dipersoal oleh mahkamah malaysia. kerana kerajaan msia tetapkan segala nikah cerai rujuk kematian haruslah di DAFTARKAN UNTUK SENANG KERJA
BANCI PENDUDUK.
///
AL QURAN KU JUNJUNG
KU LAFAZ DI MULUT…
KAU AKU SAMA SAHAJA ///
check balik buku agama.awk sekolah d mana ye? awak ambil kursus kahwin tak dan awk tak pernah baca isi al quran ke?
cerai hanya dan jika apabila
1-suami terang2 lafaz cerai.
2-suami menzahirkan atau memberitahu.akan diri isterinya adalah sama dgn muhrim si suami,.
contoh.. eh punggungmu sama seperti punggung adikmu.
cerai amatlah mudah.yakini hanya lafaz cerai..
tetapi rujuk lagi mudah.tak perlu lafaz.. cuma si suami perlu menunjukkan perilaku menyesal dan niat nk rujuk semula.. ingat si bisu tidak boleh lafaz.. kalau dia peluk balik isteri dia, dan istri dia paham.tu dikira rujuk…
kita semua adalah sama
pekida paya senang ///
AL QURAN KU JUNJUNG
KU LAFAZ DI MULUT…
ku simpan dihati..
KAU AKU SAMA SAHAJA
Saya minta maaf klu apa yg saya ingin tulis ni menyakitkan hati sesiapa, klu saya salah mintak di tunjukkan yg betul/benar.
Saya sudah jatuhkan talak 1 ke isteri saya kerana desakan isteri saya semasa kami sedang bergaduh. Kami sekarang tinggal berasingan.
Saya cuma buat kajian melalui internet dan saudara terdekat sahaja utk dapatkan pandangan/nasihat dan panduan.
Saya memang nak rujuk balik, tak sanggup saya berpisah dengan keluarga saya cuma sekarang isteri saya masih belum bersedia utk dirujuk.
Saya memang sudah menyesal akan terlafaznya talak itu. Saya tahu lagi elok jika saya dapatkan nasihat Jabatan Agama akan tetapi yg saya tak mahu membayar denda jika saya memfailkan cerai dan prosesnya membebankan.
Saya bukan nak memperlekehkan undang2 Jabatan Agama akan tetapi bagi saya duit saya lagi penting saya belanjakan utk keluarga saya daripada membayar denda ke Jabatan Agama. Kami bukan keluarga mewah pun.
Bila dia sudah bersedia nnt dan saya harap dalam masa terdekat sebelum habisnya eddah saya akan lafazkan rujuk pada isteri saya. Semoga ianya SAH disisi islam dan diterima Allah SWT.
Wassallam
Sy bersetuju dgn jawapan nadhir hasan. Mengikut mazhab syafie, rujuk perlu lafaz niat terlebih dahulu dari suami yg berniat rujuk keatas bekas isterinya.
Dalam mazhab syafie, bersetubuh tanpa lafaz bg pasangan dalam edah, masih d anggap zina
Islam semestinya mudah tapi tak bermakna, umat islam blh sewenang2nya
Mempermudahkan hukum yang telah d tetapkan syariah.
Stp hamba Allah hanya blh berpegang pada 1 mazhab dan tdk d campur aduk dgn pendapat dari mazhab yg lain.
Wallahualam.
SYURGA &NERAKAKU DITENTUKAN OLEH NYA..
nama yg GAH didunia hanyalah sementara..
nape nanti kat MASYAR member pekida ini dpt advantage ke??dpt msk syurga tanpa dihisab ke??eh sudah2lah!!engko jgn nak memperlekehkan agama lah!!nanti tak psl2 ko kene laknat baru pdn muka kau!!jgn nak jual2 nama lah!!
SYURGA &NERAKAKU DITENTUKAN OLEH NYA..
nama yg GAH didunia hanyalah sementara..
nape nanti kat MASYAR member pekida ini dpt advantage ke??dpt msk syurga tanpa dihisab ke??eh sudah2lah!!engko jgn nak memperlekehkan agama lah!!nanti tak psl2 ko kene laknat baru pdn muka kau!!jgn nak jual2 nama lah!!Aku PANTANG tol kalo org ckp mulut ikut sedap mlt dia jer!!Ko nie bleh menyesatkan org yg baru bljr psl agama!!ko nie blh menyebabkan mualaf2 ambil mudah psl agama!!Ko ustaz ke??ko blajar pondok mane sampai nak tanye org sklh kat mane??!!ko nie sah bljr dgn berok!!belajar pondok atas pokok!!nak kene lempang btol bdk nie!!mu dok sah nak tunjuk hebat lah kawe!!
Saya nak bertanya, kalau seorang suami telah melafazkan lafaz kinayah dengan niat cerai kepada isterinya kemudian mengulangi beberapa kali (lebih dari 3 kali pada masa yang sama dgn tujuan utk menegaskan kepada isteri bahawa dia telah diceraikan), apakah kesan daripada lafaz tersebut? dan Berapa bilangan cerai tersebut adakah hanya jatuh talak 1? mohon pencerahan….
terima kasih
di sini sy ingin bertanya bg pihak adik sy….dia telah di ceraikan oleh suaminya 2x bermakna sudah talak 2….skang nih dia mengandung 2 bln semasa suaminya jatuhkan talak……minggu lepas suaminya dtg kerumah dan diorg terus rujuk…..boleh kah macam itu cara rujukk….sbb diorg x pergi mana2 pejabat agama atau mahkamah untuk minta nasihat. sebab sy sgt keliru adakah cara mereka betul atau tidak????
saya telah bertengkar dgn suami melalui sms hand phone.perkara ini terjadi semasa saya di tempat kerja. Semasa pertengkaran sms ini, suami telah menulis aku ceraikan engkau dgn talak 1 mengikut kehendak engkau.
Pulang aje dr kerja, kami sama2 diam dan tidak mengukit lagi pasal cerai. Tiba waktu malam suami ingin keluar tetapi telah di halang oleh saya. Hubungan kami menjadi baik dan tiada pertengkaran berlaku. Pada malam tersebut kami telah bersama.
Ke esokan pagi saya telah pergi ke Mahkamah Syariah dan telah mengesahkan bahawa percerain melalui sms adalah sah dan perlu di daftarkan. Tempoh perbicaraan mengambil masa berbulan-bulan dan saya masih boleh tinggal bersama suami tetapi tidak boleh bersama. Hal ini telah membuatkan saya dan suami meminta pandangan org tua dan igin rujuk kembali tanpa melalui mahkamah.
Suami telah melafaskan kata rujuk kembali pada saya dengan bersaksikan 2 org kawan lelaki yang berusia 30an.
Persoalan saya ialah:
1. Adakah saya dan suami telah melakukan zina di malam suami melafaskan cerai? Walaupun hubungan itu atas kerelaan kedua-dua pihak.
2. Adakah rujuk kami ini sah? Tanpa melaporkan pada mahkamah yang mengambil masa terlalu lama untuk perbicaraan. Di kuatiri didalam tempoh tersebut akan menyebabkan kejadian yang tidak di ingini terjadi akibat tinggal bersama.
Saya ada kemusykilan disini. Saya telah berkahwin dan mempunyai 2 orang dan sedang hamil 2 bulan. Suami saya mempunyai kekasih hati yang dikenali selama 3 tahun. Baru baru ini beliau menyatakan hasratnya untuk berkahwin dan saya telah izinkannya. Persoalan di sini ialah suami mengaku bahawa beliau tak boleh bersetubuh dengan saya kerana ternampak @ terbayangkan kekasihnya. Adakah itu di anggap zihar?