Ketik sini akan bantu Blog ini

Seyogia

☼ ◙ ☼ ◙ ☼ ◙ Resah lebih kepada situs yang menemukan nilai diri Penyair iDANRADZi... ianya sekadar isu sisi bagi memeriah situs utama yang telah lama berkembang... terselit pelbagai makna yang nyata & tersembunyi. ☼ ◙ ☼ ◙ ☼ ◙... Resah lebih kepada situs yang menemukan nilai diri Penyair iDANRADZi

Selasa, 25 Mac 2014

China Bertegas Mahukan Data Satelit Dari Malaysia

Najib

    March 25, 2014


KERAJAAN China memohon dari Malaysia untuk menyerahkan kepada pihaknya kesemua analisis data satelit yang berkaitan dengan misteri kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370.

Menurut laporan saluran berita Reuters, permintaan itu disampaikan oleh Timbalan Menteri Luar China, Xie Hangsheng kepada Duta Besar Malaysia ke China Datuk Iskandar Sarudin malam tadi.

Beliau bertemu dengan duta Malaysia itu selepas pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang memaklumkan penerbangan pesawat Boeing 777-200ER telah “berakhir” di kawasan selatan Lautan Hindi, berdasarkan kepada data terbaru satelit.

Najib yang mengumumkan perkembangan terbaru mengenai MH370 kepada pemberita malam tadi berkata beliau dimaklumkan mengenai perkara ini oleh wakil Cawangan Siasatan Nahas Udara (AAIB) dari Britain.
Najib berkata, pakar analisis data satelit Inmarsat, yang sebelum ini memberi anggaran lokasi pesawat itu di dua koridor utara dan selatan, merumuskan pesawat malang itu mengakhiri perjalanannya di selatan Lautan Hindi di barat bandaraya Perth, Australia.

“Ini merupakan lokasi terpencil, jauh dari mana-mana kawasan landasan.

“Dengan penuh rasa sedih dan kesal, saya ingin memaklumkan kepada anda, bahawa berdasarkan data baru ini, penerbangan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi,” kata Najib dalam sidang media yang turut disiarkan secara langsung malam tadi.

Dalam kenyataan ringkasnya, Najib berkata butiran terperinci akan diumumkan pada sidang media hari ini.
Katanya, maklumat terbaru ini dikongsi awal kepada umum untuk menunjukkan komitmen pihak berkuasa Malaysia kepada keterbukaan dan atas rasa hormat terhadap anggota keluarga yang terlibat.

Najib juga memaklumkan bahawa anggota keluarga sudah diberitahu mengenai perkembangan tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan