Ketik sini akan bantu Blog ini

Seyogia

☼ ◙ ☼ ◙ ☼ ◙ Resah lebih kepada situs yang menemukan nilai diri Penyair iDANRADZi... ianya sekadar isu sisi bagi memeriah situs utama yang telah lama berkembang... terselit pelbagai makna yang nyata & tersembunyi. ☼ ◙ ☼ ◙ ☼ ◙... Resah lebih kepada situs yang menemukan nilai diri Penyair iDANRADZi

Selasa, 16 Julai 2013

Ramadan

Sakit yang berpanjangan telah masuk minggu kedua
aku masih sakit demam batul selesema
paling penat aku kuat mengantuk
jangan silap makan aku akan keracunan

Cuaca sepanjang Ramadan nampak suram
tak panas tak juga hujan
persekitaran surau Jenaris sepanjang dua tiga hari : padat
tetapi kini aku telah boleh masuk Tarawih di dalam surau
ada beberapa jemaah yang kenal aku
selainnya bagaikan manusia asing
pandang wajahku pun juga asing
tenguk gayaku juga asing

Ilham menulis semakin merudum
tapi aku tetap menulis semahunya
tidak kata manis sekadar kata biasa tawar
agar aku tetap kuat menempuh Ramadan
biarpun ada ketika aku tertidur ketika menunggu Azim
Azim tetap pergi kelas tambahan/tuisyen
setiapa hari sela khamis & jumaat.



Tak suka ke Bazar Ramadan sebab pesara seperti aku
tak mampu nak beli makanan yang mahal-mahal
orang kota tak kisah bab bayaran sebab mereka kerja
untuk makan aku perhatikan biar mahal mana harga makanan
tetap ada pembelinya.

Aziq bercuti sepanjang Ramadan selama dua bulan
sepanjang malam asyik berjaga siang jadi musang tidur saja
tapi aku tak risau bab pelajarannya Aziq memang anak pintar

Anif pula tak pasti minggu pertama dapat balik
minggu kedua tak tahu lagi STTJ nampak keras undang-undangnya
sian Anif memang aku turut simpati tapi aku nak lihat dia berjaya
sekolah tu bagus tapi tinggal di asrama memang banyak cabarannya
tapi dari ibu bapa yang hantar anak di sana mereka mengatakan
jauh lebih baik dari sekolah teknik yang lain
ada satu kes ayah pelajar mengadu anaknya kena buli di sekolah teknik sepang
sampai sakit demam tak boleh tidur bila minta tukar di STTJ Seremban
rasa sekesa selamat & macam rumah sendiri.

Anif tak sebaik mana keputusan pelajarannya tetapi aku berharap
dia punyai tempat belajar selepas SPM nanti
agar waktu berbaki ini Allah Azza Wa Jalla dapat membuka hati Anif
agar belajar lebih tekun & cuba mencapai keputusan terbaik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan